Na świecie jest ponad 200 mln aktywnych stron internetowych. Kod Google Analytics ma dodana co 6. światowa strona. A ilu właścicieli stron internetowych korzysta z tych danych? Tu warto przeprowadzić osobne badanie.

Czego możemy dowiedzieć się z analityki danych?

To pytanie jest podchwytliwe, ponieważ nie ma idealnych narzędzi. Wszystko zależy od tego jakich odpowiedzi potrzebujemy.

Standardowo klienci pytają o:

  • Liczbę użytkowników
  • Liczbę odsłon
  • Liczbę sesji
  • Czas spędzony na stronie
  • Najchętniej odwiedzane wizyty
  • Konwersje/Transakcje/Osiągane cele
  • Współczynnik Odrzuceń.
  • Źródła odwiedzin

Znacznie rzadziej padają pytania o demografię, zainteresowania czy zachowanie na stronie. Dlaczego? Często wynika to z niewiedzy do czego takie dane można wykorzystać. Czasami przyczyny są prozaiczne, jest dość niski ruch na stronie. Bywa też tak, że użytkownicy nie są świadomi, że do odwiedzin na swojej stronie wliczają również własne wizyty (na to jest akurat prosty sposób – wykluczenie odwiedzin własnych).

A do czego można wykorzystać dane?

  • Zachowanie użytkowników na stronie (co ich interesuje, które sekcje odwiedzają)
  • Zwiększanie efektywności działań np. przydatne w e-commerce
    • Przyczyny porzuconych koszyków
    • Przyczyny zaniechania dodania produktu do koszyka
    • Przyczyny wyjść na stronie
    • Zapisy do newslettera
  • Korzystanie ze strony
    • Korzystanie z menu
    • Korzystanie z wyszukiwarki wewnętrznej
    • Korzystanie z funkcjonalności takich jak slider
    • Pobrania materiałów dodatkowych
    • Odtworzenia filmów z poziomu strony itd.
  • Najlepiej konwertujące źródła
    • Warto wiedzieć, skąd jest ruch na stronie, które źródła bezpośrednio przekładają się na konwersje, które są źródłem wartościowego ruchu, a w które w ogóle nie warto inwestować. UWAGA! Sprzedaż/Transakcja w Twoim sklepie jest konwersją!
  • Monitorowanie spamu
    • Brzmi dziwnie? Wzmożony ruch na stronie nie zawsze jest oznaką zainteresowania. Czasami jest to spam, a czasami może być to próba ataku bądź atak. Jest to znak, że dzieje się coś złego i może warto zadbać o dodatkowe zabezpieczenia.

Po co to wszystko robić? Aby sprawniej osiągać cele, które przyświecają istnieniu serwisu, np. sprzedaż (zysk).

Narzędzia Analityczne

  • Google Analytics
  • Yandex Metrica
  • Facebook Analytics
  • Gemius
  • Clicky
  • Crazy Egg

I wiele innych 🙂

https://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/

https://trends.builtwith.com/analytics/Google-Analytics

Autor

Pasjonatka Internetu. Absolwentka Marketingu oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.

Skomentuj

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.