Google Analytics 4 miał być moim marzeniem. Przy każdym zetknięciu okazuje się, że jeszcze czegoś mu brakuje. Tak jest z przewijaniem ekranu (scrollowaniem). Z jednej strony narzędzie samo rozpoznaje zdarzenie jakim jest scroll, z drugiej strony nie mam pojęcia jak głęboko użytkownik tę stronę przewija.

Poniżej krótki przewodnik jak wdrożyć zdarzenie wraz z głębokością przewijania.

Krótki przewodnik przeznaczony jest dla osób, które korzystają z Google Tag Manager i wdrożyły nowy system śledzenia przez to narzędzie.

Potrzebny jest:

  • administracyjny dostęp do Google Tag Manager (możliwość publikowania)
  • administracyjny dostęp do Google Analytics 4

Znajomość pojęć: strumień danych, zdarzenia niestandardowe, głębokość przewijania, reguła, zmienna w Google Tag Manager.

Wyłączamy automatyczne mierzenie przewijania (scroll) w Google Analytics 4

Wybieramy Administracja >> strumienie danych >> wybieramy strumień >> ustawienia (koło zębate) >> wyłączamy przewijanie. Następnie klikamy – ZAPISZ.

Ustawienia zdarzeń automatycznych w Google Analytics 4
Wyłączanie zdarzenia automatycznego w GA4

Tworzymy trigger (wyzwalacz) w Google Tag Manager

Po wyłączeniu automatycznego mierzenia zdarzenia, otwieramy Google Tag Manager. Wybieramy Reguły oraz Nowe. Nadajemy nazwę regule i wybieramy typ: głębokość przewijania. Zaznaczamy głębokość przewijania w pionie (vertical). Zaznaczamy jednostkę miary – procenty i w polu zmiennej podajemy wartości. Najpopularniejszych sposobem jest podanie wartości co 25%: 25,50,75,90. Zapisujemy

Ustawianie reguły przewijania w Google Tag Manager

Tworzymy nowy tag Event GA4 Scroll

Wybieramy typ tagu Google Analytics: zdarzenie GA4. Wybieramy tag konfiguracji. Następnie podajemy nazwę naszego zdarzenia: scroll. Dodajemy parametry zdarzenia. Wcześniej warto upewnić się, że mamy włączone w zmiennych przewijanie. W nazwie parametru wpisujemy: percent_scrolled, a w zmiennej podajemy {{Scroll Depth Threshold}}. Opublikuj zmiany.

Ustawianie tagu zdarzenia dla GA4 w Google Tag Manager

Dodaj nowy wymiar w Google Analytics 4

Wybierz Definicje niestandardowe >> utwórz wymiary niestandardowe. Podaj nazwę wymiaru np. głębokość przewijania oraz wskaż zakres zdarzenie. Z rozwijanej listy wybierz parametr zdarzenia: percent_scrolled.

Dodawanie nowego wymiaru w GA 4
Dodawania parametru nowego wymiaru w GA 4 – percent scrolled

Głębokość przewijania jest już wdrożona 🙂

Działanie nowego zdarzenia

Zobacz też: Po co analizować dane na stronie internetowej?

Autor

Jestem pasjonatką Internetu. Na co dzień zajmuję się Performance Marketingiem. Moja praca opiera się przede wszystkim na analizie danych. W związku z tym moimi ulubionymi narzędziami są arkusze kalkulacyjne oraz Google Analytics.

Skomentuj

5 + 7 =

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.