Mierniki sukcesu w narzędziu analitycznym

Kiedy podczas rekrutacji lub rozmów doszkalających proszę o wymianę najważniejszych mierników czy danych, które możemy znaleźć w Google Analytics, najczęściej słyszę: Użytkownicy i Bounce Rate (współczynnik odrzuceń). Osobiście mam wątpliwości, co do wielkiej wagi tej metryki, ponieważ bardzo łatwo jest nią manipulować i tak naprawdę tylko nieliczni potrafią na jej podstawie wyciągać trafne wnioski.

Najwyraźniej do tego samego wniosku doszli twórcy nowej wersji Analyticsa – GA4.

W Google Analytics 4 nie ma współczynnika odrzuceń?

Zgadza się. Współczynnik odrzuceń nie istnieje w Google Analytics 4. Co nie znaczy, że nie ma sposobu, aby z niego skorzystać. W GA4 twórcy skupili się na doznaniach użytkownika. Tu wszystko jest zdarzeniem (wydarzeniem w GDS) lub zaangażowaniem. W związku z tym możemy bez trudu znaleźć metrykę, która nazywa się współczynnik zaangażowania (Engagement Rate).

Jak obliczyć współczynnik odrzuceń w Google Analytics 4?

Jest to dosyć prosty zabieg. Od 100% należy odjąć współczynnik zaangażowania. Najłatwiej to zrobić dodając w Google Data Studio pole obliczeniowe.

Przykład:

100% – to są wszyscy użytkownicy
40% – to są zaangażowani użytkownicy

Współczynnik odrzuceń = 100% – 40% = 60%.

Przy takich parametrach współczynnik odrzuceń wyniósłby 60%.

Czy obliczanie współczynnika odrzuceń w GA4 ma sens?

Nie za bardzo. Jeżeli Waszym przełożonym bardzo zależy lub sami jesteście mocno przywiązani do tego współczynnika to obliczajcie, ale jeśli chodzi o Google to zawsze jest coś na rzeczy. W Universal Analytics współczynnik odrzuceń to był odsetek wyjść z serwisu przed wykonaniem zdarzenia.

Za to w Google Analytics 4 współczynnik zaangażowania bierze pod uwagę tylko te wizyty (sesje), podczas których użytkownicy zrobili minimum 2 odsłony i byli w serwisie więcej niż 10 sekund lub wzięli udział w procesie konwersji.

Gdzie jest współczynnik zaangażowania w Google Analytics 4?

Tę metrykę znajdziemy w raporcie Pozyskiwanie: pozyskiwanie użytkowników raz pozyskiwanie ruchu.

Przykładowy raport pozyskiwanie z metryką: współczynnik zaangażowania.
Testowy raport pozyskiwanie: współczynnika zaangażowania w Google Analytics 4

Autor

Jestem pasjonatką Internetu. Na co dzień zajmuję się Performance Marketingiem. Moja praca opiera się przede wszystkim na analizie danych. W związku z tym moimi ulubionymi narzędziami są arkusze kalkulacyjne oraz Google Analytics.

Skomentuj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.