Mierniki sukcesu w narzędziu analitycznym
Kiedy podczas rekrutacji lub rozmów doszkalających proszę o wymianę najważniejszych mierników czy danych, które możemy znaleźć w Google Analytics, najczęściej słyszę: Użytkownicy i Bounce Rate (współczynnik odrzuceń). Osobiście mam wątpliwości, co do wielkiej wagi tej metryki, ponieważ bardzo łatwo jest nią manipulować i tak naprawdę tylko nieliczni potrafią na jej podstawie wyciągać trafne wnioski.
Najwyraźniej do tego samego wniosku doszli twórcy nowej wersji Analyticsa – GA4.
W Google Analytics 4 nie ma współczynnika odrzuceń?
Zgadza się. Współczynnik odrzuceń nie istnieje w Google Analytics 4. Co nie znaczy, że nie ma sposobu, aby z niego skorzystać. W GA4 twórcy skupili się na doznaniach użytkownika. Tu wszystko jest zdarzeniem (wydarzeniem w GDS) lub zaangażowaniem. W związku z tym możemy bez trudu znaleźć metrykę, która nazywa się współczynnik zaangażowania (Engagement Rate).
Jak obliczyć współczynnik odrzuceń w Google Analytics 4?
Jest to dosyć prosty zabieg. Od 100% należy odjąć współczynnik zaangażowania. Najłatwiej to zrobić dodając w Google Data Studio pole obliczeniowe.
Przykład:
100% – to są wszyscy użytkownicy
40% – to są zaangażowani użytkownicy
Współczynnik odrzuceń = 100% – 40% = 60%.
Przy takich parametrach współczynnik odrzuceń wyniósłby 60%.
Czy obliczanie współczynnika odrzuceń w GA4 ma sens?
Nie za bardzo. Jeżeli Waszym przełożonym bardzo zależy lub sami jesteście mocno przywiązani do tego współczynnika to obliczajcie, ale jeśli chodzi o Google to zawsze jest coś na rzeczy. W Universal Analytics współczynnik odrzuceń to był odsetek wyjść z serwisu przed wykonaniem zdarzenia.
Gdzie jest współczynnik zaangażowania w Google Analytics 4?
Tę metrykę znajdziemy w raporcie Pozyskiwanie: pozyskiwanie użytkowników raz pozyskiwanie ruchu.