Czym jest marketing internetowy?
W zasadzie to jest nadal marketing, tylko w Internecie. Można teraz zacząć robić wywody czym jest marketing i jaką pełni rolę w przedsiębiorstwie. Skupię się, jednak bardziej na możliwościach marketingu internetowego i narzędziach.
Na początku trzeba odpowiedzieć sobie na dwa pytania:
1. Czy moja firma ma istnieć tylko w Internecie?
2. Czy Internet jest dla kolejnym kanałem komunikacji?
W pierwszym przypadku działalność w Internecie jest silnikiem firmy. W drugim jest jednym z elementów dywersyfikacji działań. Niezależnie od tego, czy wybraliśmy opcję nr 1 czy nr 2, marketing internetowy nadal jest marketingiem i powinien mieć przemyślana strategię. W przeciwnym wypadku wszystkie działania, które będziemy podejmować będą mieć przypadkowy efekt. Raz będziemy zadowoleni, innym razem niekoniecznie. Założenie profilu na Facebooku nie jest niczym skomplikowanym, ale nie każdy osiąga sukces.
Internet daje nam możliwość dotarcia do ludzi, których interesuje, to co mamy do zaoferowania. Pozwala znaleźć się tam, gdzie są klienci i zaangażować ich w dwukierunkową rozmowę.
W Polsce jest ok. 23 mln Internautów, na całym świecie ponad 3 miliardy. Ponad 40 proc. Populacji jest w zasięgu internetowym . Duża część z nich to Twoi potencjalni klienci. A jeżeli uda Ci się dotrzeć do określonej części z tej populacji, Twoja działalność gospodarcza staje się rentowna. Internet pozwala na prowadzenie działań promocyjnych z wykorzystaniem narzędzi, które pozwalają na niemalże precyzyjne dotarcie do Twojej grupy docelowej. A narzędzia oferowane przez sieci społecznościowe tj. Facebook, LinkedIN, a także jeden z najbardziej popularnych systemów – Google Adwords dają możliwość skutecznej i stosunkowo niedrogiej reklamy w porównaniu z tradycyjnymi środkami przekazu. Możemy zarówno promować konkretny produkt i usługę skierowaną do konkretnego odbiorcy, a także kreować kampanię wizerunkową. Do wykorzystania jest:
- Reklama graficzna (display, baner itp).
- Reklama wideo
- Reklama tekstowa
- Reklama w wynikach wyszukiwania
- Remarketing
Twoja reklama może pojawiać się zarówno w mediach społecznościowych: Facebook, LinkedIN, nk.pl jak i w największych serwisach internetowych o ogólnej tematyce jak i w blogach o ściśle określonej tematyce.
Działalność promocyjna w Internecie to nie tylko kampanie reklamowe, to jest przemyślana i spójna koncepcja komunikacji, która zaczyna się już w momencie zakładania działalności gospodarczej. O firmie, jej produktach i usługach świadczy każdy ślad pozostawiony w sieci przez właściciela firmy, pracowników i klientów. Jeżeli nas nie będzie w sieci, to być może będzie toczyła się dyskusja o nas, ale bez nas. Dlatego tak ważna jest strategia.
Ważnymi elementami strategii internetowej są także:
– strona www
– odpowiednio przygotowane profile w wybranych (dopasowanych) sieciach społecznościowych
– aktywność w sieciach społecznościowych
– obecność na forach internetowych
– blogi oraz blogerzy i wiele innych elementów, które pomagają budować spójną komunikację firmy oraz dialog z klientem.
ZALETY MARKETINGU INTERNETOWEGO:
- Przystępny cenowo. Zdecydowanie tańszy od tradycyjnego marketingu i tradycyjnych form promocji
- Pozwala na dotarcie do klientów zainteresowanych naszą ofertą.
- Serwisy Społecznościowe i blogi to media o charakterze osobistym. Posługując się nimi budujemy wiarygodność (J. Reed, „Get UP To Speed with Online Marketing”, 2011).
Dlaczego działania z zakresu marketingu internetowego są skutecznym narzędziem biznesowym:
- Generuje ruch na stronie internetowej
- Buduje zaufanie
- Pozwala nawiązać dialog
- Buduje społeczność oraz nawiązuje relacje
- Pozwala na szybki dostęp do informacji
- Ułatwia gromadzenie danych (np. tworzenie leadów)
- Pozwala na wtórne badanie rynku
- Ułatwia zbieranie opinii od klientów
- Jest stosunkowo niedrogi
Należy pamiętać, że promocja w Internecie jest tańsza od tradycyjnych form reklamy, ale nie darmowa.