Ostatnio byłam na spotkaniu rekrutacyjnym. Uświadomiłam sobie, że z wieloma osobami rozmawiam o tym jakie cechy powinien mieć specjalista online, ale nigdy tego nie napisałam. Wydawało mi się, że pewne rzeczy są naturalne. Okazuje się, że nie.

Kim jest specjalista ds. marketingu internetowego?

To przede wszystkim osoba, która cały czas się uczy. Żyje w świecie między programistami a copywriterami, a także między magikami sprzedaży oraz kreatywnymi umysłami. Specjalista ds. marketingu internetowego powinien mieć wszechstronną i ogólną wiedzę z bardzo wielu dziedzin. Musi umieć się dogadać zarówno w tematach „twardych” jak i „miękkich”.  Musi dużo czytać: zarówno wpisy i wypociny tych słabszych jak i tych lepszych. Być na bieżąco z nowościami (i dobrze mieć na ich temat swoje zdanie). Musi także umieć zachować umiar i dystans w podążaniu za nowinkami. Musi umieć wyznaczać cele i je realizować, ale także być na tyle elastycznym, aby umieć postawić na kreatywność kiedy jest taka potrzeba.

Czyli co konkretnie powinien potrafić specjalista ds. marketingu online?

  • Znać przynajmniej podstawy HTML i CSS (przygotowanie landing page, mailingów, testowanie jak i edycja stron…a nawet ich tworzenie – jest to niezbędna wiedza w pracy codziennej).
  • Umieć korzystać z systemów zarządzania treścią CMS (choćby WordPress, choć każdy jest podobny) (nie tylko dodawać treść, ale także w razie czego edytować CSS, instalować, aktualizować wtyczki itp.)
  • Umieć korzystać z systemów sklepowych (np. takich jak PrestaShop czy Magento)
  • Umieć korzystać z takich podstawowych narzędzi jak: Google Analytics, Google Tag Manager, Google AdWords, Facebook, Instagram, Snapchat itp. (Myślicie, że Facebook to taki pikuś, a zapytajcie co zrobić, aby dodać relację z profilu firmowego, który podpięty jest do menedżera firmy lub jak połączyć sklep na Facebooku z Instagramem itp.)
  • Umieć napisać kilka zdań od siebie…ot tak po prostu
  • Umieć czytać ze zrozumieniem po angielsku bez sprawdzania każdego słowa w translatorze
  • Lubić nowinki techniczne i aktywnie korzystać ze smartfona
  • Umieć dogadać się z każdym! Ważna jest komunikacja z przełożonym jak i programistą (który nigdy nie ma czasu lub ma go zbyt wiele) jak i handlowcem.
  • Umieć pytać, sprawdzać i testować!
  • Umieć analizować dane!
  • Korzystać z Excela!!!!! –> możecie się śmiać, ale liczby w tej pracy to podstawa
  • Wiedzieć jak wyznacza się cele i czym one są.
  • Umieć wykłócić się o swoje i jasno powiedzieć jaka jest sytuacja…

Wydaje mi się, że są to podstawowe cechy, które powinien mieć specjalista ds. marketingu internetowego. W każdym razie to dziedzina szeroka i interdyscyplinarna, o czym już kiedyś pisałam :).

Marketing Internetowy co to jest?

 

Autor

Pasjonatka Internetu. Absolwentka Marketingu oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.

Skomentuj

4 × four =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.