Google AdWords – Teoria vs rzeczywistość w przypadku niewielkich firm

Jak myślicie, jaka kwota jest optymalna, aby prowadzić kampanie reklamowe w Google AdWords? W teorii sprawa jest prosta. W przypadku każdego budżetu marketingowego, najpierw należy policzyć ile pieniędzy jest potrzebne, aby osiągnąć cele. A następnie tę kwotę należy wydać i zrealizować te cele. W praktyce działań promocyjnych niewielkich firm wygląda to nieco inaczej. Niezależnie od tego jaka kwota jest potrzebna do osiągnięcia celu, przedsiębiorca już wcześniej przewidział wysokość maksymalnych wydatków na działania reklamowe.

Czy takie działanie jest słuszne?

I tak i nie. Takie działanie jest słuszne z punktu widzenia właściciela niewielkiego sklepu internetowego, małego przedsiębiorcy, który chce, aby jego usługi zostały odszukane oraz wielu innych przedsiębiorców. Zakładają z góry, że np. na reklamę w każdym miesiącu nie przeznaczą więcej niż 300 – 500 zł. Powód jest prosty – pieniądze. Ich miesięczny przychód nie jest wystarczająco duży, aby mogli pozwolić sobie na większą inwestycję bez np. zachwiania płynności finansowej. Drugim powodem ich decyzji jest często sceptyczne podejście do działań w Internecie i wielokrotne zawody na tym polu lub brak odpowiedniego feedbacku na temat konwersji czy zwrotu z poniesionej inwestycji. A także wiedza o wydatkach reklamowych innych małych firm.

Czasami przedsiębiorcy ciężko jest zrozumieć, że kwota, którą należy ponieść na skuteczne działania reklamowe np. w wyszukiwarce jest zależna od postawionego przez nich celu. Zupełnie inaczej będzie wyglądała kalkulacja budżetu dla działań związanych jedynie z promocją lokalizacji czy usługi w konkretnym miejscu, a inaczej promocja produktów w sklepie internetowym z kilkutysięcznym asortymentem. W każdym przypadku należy przeprowadzić symulację, która pokaże przybliżone wydatki w poszczególnych miesiącach.

Google AdWords pożre każdą kwotę

Uwielbiam to stwierdzenie. Oczywiście nie wzięło się znikąd. Nieumiejętne planowanie kampanii reklamowych i brak wiedzy z zakresu obsługi podstawowych narzędzi prowadzą często do wyczerpania budżetu w tempie ekspresowym. Zazwyczaj dzieje się tak przez zbyt szerokie określanie fraz kluczowych czy emisję reklam w sieci reklamowej Google. A czasami powodem są błędne wyliczenia np. oparte na nieodpowiednich danych.

Kalkulacja budżetu Google AdWords to podstawa

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić przed zaplanowaniem z góry budżetu jest, postawienie sobie pytania: co chcę osiągnąć reklamą. Jeżeli nasz cel wpisuje się w działania, które możemy prowadzić korzystając z narzędzia Google AdWords, to możemy przystąpić do kolejnych kroków. Wtedy należy zastanowić się, w jaki sposób najlepiej wykorzystać narzędzie do naszych celów. Jeżeli chcemy, reklamować się w wynikach wyszukiwania, korzystając z wybranych fraz, to najpierw należy sprawdzić liczbę wyszukiwania i ich popularność. A następnie przygotować kalkulację. Podobnie wygląda sytuacja, gdy chcemy wykorzystać kampanie produktowe czy display w sieci reklamowej Google. Dopiero po wstępnej kalkulacji możemy stwierdzić, czy stać nas na działania, które pomogą zrealizować cele. I w momencie kiedy musimy ograniczyć ten budżet, mamy pełną świadomość tego, że ograniczenie budżetu będzie mieć związek z końcowym efektem całej kampanii i będzie mieć bezpośredni wpływ na realizację celów.

Osiągnięcie celów nie musi być drogie

Wracając do postawionego na początku pytania o optymalną wysokość budżetu to nie jestem w stanie udzielić uniwersalnej odpowiedzi. Wiem za to, że często postawione cele można już osiągnąć inwestując jedynie kilkadziesiąt złotych miesięcznie, jednak nie dotyczy to każdej firmy. Wiem też, że często przedsiębiorcy mają znacznie większe nadzieje i wymagania niż budżet, którym dysponują. Pamiętajcie, że właściwe określenie celu i kalkulacja jest podstawą działań opartych na Google AdWords. Wiedza może być kluczem do sukcesu.

Autor

Pasjonatka Internetu. Absolwentka Marketingu oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.

Skomentuj

7 + eleven =